Followers

Thursday, December 3, 2009

Rujuk pada yg lebih PAKAR!!

Since aku having spot bleeding last week..
keadaan aku cam tak bape ok..
wlupun mase kt spital tu doc check..semuanya OK!!
kaki aku nampak sembab..org kate..NORMAL..
yeah..kaki bengkak mase peknen..mmg slalu kite dgr..
tp mslsh aku..muke aku naik sembab n same gak dgn jari2 tangan aku..
bukan stakat bengkak malah rase sengal2 n kadang2 sakit..
is it NORMAL???..sgt merisaukan aku..taw tak..
aku bace banyak artikel berkenaan dgn hal bengkak2 mase hamil nie..
salah 1 yg merisaukan aku..
simptom2 tue merujuk pade tande2 terkene pre-eklampsia..
mak aii..aku mmg jadik tak senang duduk...

2-3 ari aku berkeadaan begitu..n semalam..bile bengkak2 tu masih lagik ade..
sakit plak tue..aku terus booking appointment dgn doc pakar..
n hari ni..3-12-09..tepat jam 10.00pg..
aku ke KPMC,Kajang..


berjumpa dgn Doc Jamil Bin Mohd. Sharif


beliau adalah pakar dalam Obstetrick & Gynaecology
setelah di periksa tekanan darah aku..katenye.."OK"
kemudian..di scan nya perut aku..
baby ok..jantung berdegup normal..
saiz baby pun ok mengikut usianya yg dah masuk 20 minggu
tidak menunjukkan sbarang masalah pada bayi..
jadi..apekah punce badan aku bengkak-bengkak??
menurut kate doc Jamil..bengkak2 yg berlaku pada bahagian tubuh aku adalah kerana:-

~berlebihan air dalam badan..
~kenaikan berat badan yg mendadak..(mau tidak..dari 58kg..dah masuk 5 bulan ..berat dah 65kg)..
~kurang buang air kecil..tp minum banyak..jadik air bertakung dalam badan..

jadik...doc menyarankan aku untuk..

~lebihkan minum air masak
~kurangkan makan benda bergaram(masin)

~bykkan berehat

~membetulkan posisi tidur (lapik bantal bawah kaki..
n tidur menyiring lebih ke kanan kerana baby ku memberat ke kanan)

selain dari itu..doctor jugak telah menunjukkan aku bahagian alat sulit baby aku..
aku mmg teruja sgt nak tau gender anak aku..
sbb scan sblm ni kat gomen..asik tak nampak ajer..
menyoroklah..baby malu lah..macam2..
menurut kate doc Jamil..aku bakal menimang baby BOY..hoorayyy!!
(sblm nie ramai yg cakap aku akan dapat baby girl.. nah!! skang terbukti..hal begini lebih baik merujuk pade yg lebih arif n pakar )
selepas semua pemeriksaan dijalankan..
aku pun pulang ke rumah dgn perasaan yg sgt2 lega..
aku bebas dari terkena pre-eklampsia..
blood pressure pun ok..& begitu jugak kadar gula dalam darah aku..
adalah paras NORMAL..

** alhamdulillah..semuanya selamat..n yg paling menggembirakan bile jantina bayiku telahpun diketahui..memang sejak dari awal..aku dah merasakan yg aku bakal dapat baby boy..begitu jugak dgn hubby..tp disebabkan cakap2 org ramai sblm ni yg mengatakan aku bakal dapat baby girl..so..aku redha dan terima ape saje yg dikurniakan..dan akhirnya..dgn keputusan scan td..membuatkan aku yakin bahawa..naluri seorang ibu adalah lebih tepat..n yg paling penting rujuklah pada yg lebih PAKAR..

No comments:

Post a Comment