Followers

Sunday, December 13, 2009

Risau...

sejak kebelakangan nie..
banyak sangat perkara2 yg merisaukan aku
nak2 kejadian bleeding yg berulang yg aku alami..
dalam temph 2 minggu..2 kali aku bleeding..
wlupun juz spotting jer..tp aku sgt2 risau..
wlupun doc telah mengesahkan bahawa kandunganku stabil..
baby aku dalam keadaan sihat dan membesar mengikut usianya..
aku masih berhati-hati agar peristiwa mencuakkan itu tidak berulang lagik..

dah la ramai kawan2 yg aku kenal
yg mengandung same2 dgn aku.. (cume berlainan usia kandungan)
satu persatu mengalami kehilangan dan keguguran kandungan..
Pn Ita..terpaksa menggugurkan kandungannya..di saat kandungannya berusia hampir 2 bulan setengah..
semuanya kerana bayi yg dikandung tidak membesar .
dan jantung baby sudah berhenti berdegup..
Pn Naniey..juga mengalami pendarahan..
di saat usia kandungannya baru nak mencecah 12 minggu..(3 bulan)..
kandungannya tidak dapat diselamatkan..
Nazima..kawan sekolah aku sendiri..
juga kehilangan bayi yg dikandung setelah mengalami keguguran..
sewaktu usia kandungannya sudah pun melepasi trimester pertama..
aku sgt sedih melihat keadaan itu..
mereka..apatah lagi..
dan aku sgt2 berharap..agar aku tidak menerima nasib sedemikian yg rupa..
antara ramai2..usia kandungan aku la yg paling lame..
kini kandungan aku sudah mencecah 22 minggu..
aku harap aku dpt meneruskan penjuanganku ini sehinggalah tiba saatnya nanti..
cume tinggal lagik 18 minggu..n dalam tempoh tu..
aku sentiasa harus berhati2 dalam setiap perbuatan..dan pergerakkan.

"Oh Tuhanku..permudahkan lah perjalanan hidup kandungan ku ini..
Kau lindungilah diriku dan kandunganku ini dari sebarang kecelakaan..
Berikanlah kekuatan kepadaku dan anak dlm kandunganku ini utk menempuh hari2 yg mendatang..
Izinkanlah aku melahirkan bayiku ini dgn selamat dan semoga die dpt melihat dunia dgn rahmatMu
Ya ALLAH..Sesungguhnya..hanya padaMu..aku bermohon...Aminnn.."

3 comments:

  1. da lama x datang ziarah
    take care...kena jaga emosi,jgn stress,nanti efek kat baby..
    semoga akak dan baby sihat2 sentiasa.... ^_^

    ReplyDelete
  2. take care kak...cuba elak minum ais..kopi..n somthing yg takelok..n bykkn rehat...dan jgn stress..

    ReplyDelete
  3. insyaAllah..
    akak akan lebih menjaga diri selepas nie..so far..baby mmg takde masalah..cume mungkin lanjutan dari d&c yg 1st aritu..
    tu yang kadang2 baby threatened..tp menurut doc..baby akak mmg aktif..bile scan..tak penah duk diam..asik bergerak ajer...

    :Naniey:
    akak mmg tak pantang ais..doc kate elok minum ais utk elakkan anak kene kuning...kopi..akak mmg tak penah minum...sejak zaman bujang lagik..yg lain2 mmg xde masalah..stress tu je yg akak cube control..selalunye stress dgn keje..yg lain2 xde masalah sgt..

    ReplyDelete