Followers

Friday, March 26, 2010

Cerita tentang ALIF..

Alhamdulillah .. dah hampir 2 minggu aku bersalinkan Alif ..
Aku dah leh tahu tem bile die nak nyusu..tem bile die nak poo-poo ..
Tem bile die nak tido .. & tem bile die nak celik mate ..
Alif wat mase skang nie .. rutin harian die adalah tido ..
siang hari mmg tido aje la keje die ..
cian kat Tok Ma die .. terpaksa kaco2 Alif suh bangun celik mate ..
tak sabar die nak ajak cucu sulung die tu main2 .. :)
Alif akan terjaga once die nak menyusu ..
or once pampers die dah penuh ..
yg aku duk perasan ttg pangai si Alif nie ..
si Alif akan terjaga celik mate bulat2 mase kul 4pg ..
tem tue ekceli tem die nak susu .. lepas nyusu pun ..
wat la cemana pun .. mate die akan bukak aje ..
aku yg kat sblh die nie nak tido jadik tak senang dibuatnye ..
Alif tak menangis pun cume die cam aktif je tem 2 ..
pastu dalam kul 5.30pg die akan terlelap balik ..
dalam kul 6.30 pg (tem subuh) die akan bangun balik ..
kali nie die akan merengek2 .. abes kaki tangan die terangkat2 ..
nak tau kenapa die berkeadaan camtu??
haa .. kalo korang sume nak tau ..
die jadik camtu sbb die nak mintak aku cucikan poo-poo die ..
tem tue mmg dah jadik rutin die utk berak ..
lepas cuci2 sume .. & pas bagi susu smpi die kenyang ..
die akan lena balik .. smpi la ke kul 9 pg or 10 pg ..
baru la die bangun & dimandikan ..
1 masalah si Alif nie .. die nie tak kuat menyusu ..
ramai org kate .. bby boy kuat menyusu .. tp Alif nie tak ..
2-3 jam skali baru la die nyusu .. tu pun sket2 jer ..
sekali minum dalam 30-40ml jer ..
paling byk pun 60ml .. pastu terlelap la die ..
susu badan aku lak .. die akan minum mase kul 4 pg tue la ..
pastu lepas cuci berak yg kul 6.30pg tue ..
selebihye .. die lebih ske minum susu formula ..
yela .. Alifkan awal2 dah di ajar minum susu formula ..
sbb diekan bby prem .. 5 ari di NICU ..
mmg die tak merasa la susu aku nie mase tue ..
dah balik umah baru la aku bg .. tu pun susu aku tak byk ..
cian lak takut die tak kenyang .. so cam-cam pun cam-cam la ..
janji anak aku tak kelaparan .. :)
skang nie .. ade satu lagik masalah ..
tali pusat si Alif masih lagik belum luruh2 ..
dah hari ke 11 .. risau jugak aku ..
ekceli aku pun tak tau bape lame mase yg diperlukan utk luruh tali pusat tue ..
nurse yg datang check kat umah kate .. ade yg cepat .. ade yg lame ..
anak die sdiri pun makan mase 2 minggu (14 hari )
semoga tali pusat Alif akan luruh dalam 2-3 ari nie ..
sian aku tgk .. risau gak kot die sakit mase aku duk cuci2 tue ..
nak2 mase aku tgh nak mandikan die ..
aku lak yg terasa sakitnye .. :(
apepun .. i really LOVE my ALIF ..
cayang anak ibu cangat2 .. mmUahhhh ..

No comments:

Post a Comment