Followers

Friday, March 6, 2009

Isu Pelajar Sekolah Yang Semakin Manja dan Mengada-ngada..

Post kali ni maybe post yg terakhir utk hari ni ..post nie ekceli aku ciplak dai X-Po punyer blog.,..agak menarik utk di bahaskan..n aku taklah amik bulat2..cume mungkin aku nak bagi sdikit pendapat n luahkan kata2 ttg isu ini...dat's all

Kes 1:-Gara-gara membawa telefon bimbit ke dalam bilik darjah, dua pelajar wanita sekolah menengah di Manir dekat sini terpaksa menerima padah dilempang guru disiplin. Menurut mereka “Bukan kami sahaja yang membawa telefon ke sekolah kerana ramai pelajar lain turut melakukan perkara yang sama tetapi mereka tidak dikenakan tindakan. Akibatnya, seorang daripada mereka mengalami kecederaan di telinga selepas dilempang sebanyak empat kali oleh guru terbabit. So diorang wat laporan polis di balai polis kuala terengganu.


Pada aku la kan...nie pendapat aku...xde kene ngena dgn manusia2 yg termakan cili ke..budu ke or watever..ok

1) Budak-budak yg dah buat salah ni..takyah la ingat yg cikgu dorang nak lempang dorang sesuke ati..kalo dah sah2 korang wat salah..ofkos la kene lempang..zaman aku dulu..bukan stakat kene lempang bagai..siap kene rotan kat bontot..kene pulas tinge smpi nak tercabut..tp kitorang tak de pun smpi nak repot polis..sbb kitorang taw..kitorang dihukum kerana kesalahan yg kitorang buat..

** macam kes 1 ni..dah sah2 student tak leh bawak henpon ke sekolah..yg dibawak tu kenapa..len la kalo blajar kat U ke,Kolej ke..korang nak g belajar ke nak g bergayut..kalo alasan korang nak kol mak bapak inform suah amik ke or ade xtvt lepas skolah ke..kan kat skolah korang ade public phone..gune la..ok la..public phone korang rosak la katakan..kan ade bilik guru..pinjam la sekejap utk kol parents korang..bukan nak cakap smpi 24 jam pun..paling lame ade la 3-4 minit..itupu kalo hal yg nak dicakap tu btol2 urgent..kalo stakat nak tanye kabo..balik umah la wei..huhuhuw..geram btol aku dgn budak2 skolah skang nie..manjer tak hengat!!!

2) ekceli..cekgu2 skng ni mmg byk lagi keje nak buat dari adap muke korang..dgn nak mengajar,meeting,koko lagi..kalo korang tak wat salah..dorang takde nak bising2 n suke2 nak hukum korang..tp..walaupun dorang kategori manusia yg bz di skolah..kalo bab melanggar disiplin skolah..mereka tak lepas tangan punye..aku bukanlah seorang cekgu yg sedang membela cekgu2 yg lain..cume..nak bagi korang budak2 ni celik sket..

3) Aku sdiri..mase skolah penah je kene baling dgn pemadam papan hitam..,dgn kasut tumit cekgu matematik aku..semata2 sbb aku tak tumpukan perhatian dalam kelas..asik pandang ke padang je tgk orang bersukan..aku dulukan aktif kat skolah..so ape2 yg berkenaan dgn xtvt sukan or wateva..memang aku terleka la jugak..tp aku xde pun nak repot polis..usahkan nak repot polis..nak ngadu kat mak pun aku tak berani..sbb dah sah2 salah aku..silap aribulan..mak aku bambu aku lagi ade la kalo aku ngadu..nak mati..??

4) Yang aku paling tak setuju ialah Pasal parents yang duk bela anak kesayangan mereka tu bila wat salah. Kalo asik nak bela anak..takyah la antar anak tu pegi mane2..parents antar anak2 g skolah utk blajar..jadik org baik2 n bergune..n tanggungjawab dah diberikan kepada cekgu utk tego n perbetulkan salah silap anak2 awak semua tue..kalo dah anak2 tue takleh dijentik di tego..toksah hantagr ke skolah..ajarlah sdiri kat umah..manalah tau..parents ajar sendiri leh pandai anak2 tue smpi leh blaja ke obesea n jadi org baik2 ke..tp kene ingat..anak2 y'all tak diiktiraf la kan kalo pandai macamana pun..sbb parents xde kuasa nak memberi penilaian terhadap kebijaksanaan anak masing2 melainkan telah diuji di setiap peringkat di sekolah or institusi..korang ade sijil ape je yg diiktiraf yg leh di anugerahkan kat anak2 korang tue..??

5) Aku rasela polis sbnrnya malas nak amik port dgn laporan2 yg macam nie.tp dah korang datang nak wat report diamik la jugak..tp tindakan..belum tentu dilaksanakan..bukan polis tak buat keje...tp..benda2 macam nie..kalo nak dipanjang2kan..wat kene gelak jer..nak tangkap cekgu sbb pukul murid yg bwk henpon ke skolah..hahaha..kelakarlah..memangla polis kene amik tindakan ikut undang2..tp kat skolah..undang2 nye telah ditetapkan bahawa dilarang sama skali membawa henpon..so disekolah ..cekgu tu umpama polis la jugak..n budak2 yg manjer n besar kepala ni sama la macam penjenayah..yg tak ikut undang2. skolah..n dorang memang patut dihukum..tu pun kene lempang je..bukan masuk jel..btol tak cakap aku.??

6) Aku tak cakap aku ni baik masa sekolah dulu.. tapi yela, pandai2 la tanggung sendiri kesalahan tu kalau kena sebarang tindakan.

7) So sekarang apa sudah jadi? Guru sekarang pula yang jadi takut untuk amik tindakan, takut2 kena saman oleh parents. Tujuan guru adalah murni, bertujuan untuk mendidik pelajar tu. Maybe kat rumah, pelajar tu tak dididik elok oleh parents.

So pesan aku kt sini pd budak2 skolah skang, JANGAN LA WAT SALAH. kita kat mane2 pun ade rules..takmo kene hukuman..ikut la rules tue..ok..Kalo nak wat gak, agak2 la kan....jgn la wat tem waktu skolah..lepas skolah.lantak korang lah..

p/s: Harap ada parents yang baca post aku ni. Memang geram kalau ada parents yang macam aku cakapkan kat atas.


ni link org yg mule2 buat entri ni,,nak taw kisah dari die..klik sini ---->X-Po's


No comments:

Post a Comment